Tog og vandretur

Vandretur fra Bøylestad til Flaten.

Vi anbefaler en vandretur fra Bøylestad stoppested til Haugsjådammen og videre opp til Flaten. Dette er en strekning på 9,5 km som i vanlig gangtempo tar ca to og en halv time. Beregn fire og en halv time på turen - da er det rikelig tid til gode pauser ved Haugsjå gamle stoppested og på det idylliske neset like før Flaten stasjon.

Togreise.

Tog fra Arendal kl.10.10 ankommer Bøylestad stoppested kl.10.34. Retur fra Flaten kl.15.04 med ankomst Arendal stasjon kl.15.37.  Alternativ er fra Arendal kl.12.10 og retur fra Flaten kl.17.04. Du kan også reise kl.14.10 og ta toget tilbake kl.19.19 fra Flaten. Lørdager og i sommerferien på hverdager går toget også kl.08.10 med retur fra Flaten kl.13.04.

Billetter: Togbillett kjøper du på forhånd i Go-Ahead-appen, på Go-Aheads nettside www.go-aheadnordic.no, på automaten på Arendal stasjon eller hos Go-Ahead kundeservice tlf. 61 25 80 00.

Turbeskrivelse.

Ca. 100 meter oppe i bakken mot vest fra Bøylestad stoppested tar man opp til høyre og følger traktorveien. Det er merket med blått langs løypa. Etter ca. 350 m går en sti opp til venstre, men følg heller traktorveien rett fram. Løypa svinger seg etterhvert ganske bratt oppover. En merket sti tar av mot høyre side som alternativ rute over Valleheia (191 m.o.h.) og kommer ned igjen sammen med traktorveien til grusveien ved Skytebanen.

Grusveien følges til Haugsjådammen. Herfra opp bakken forbi bommen til Bøylefossveien. Ta til venstre og så første vei til venstre igjen ned bakkene til Haugsjå gamle stoppested. Stasjonsbygningen står ulåst og her ligger også litt lesestoff.

Ingen tog stopper på Haugsjå. Hold god avstand til sporet!

Videre følges gamleveien nordover. Denne kommer ut på Bøylefossveien igjen etter 600 meter. Ta til venstre og følg "Sykkelruta" forbi Kiland, Flatenfoss og til den flotte rasteplassen ute ved elva på neset ved Flaten. Beregn ti minutter herfra bort til stasjonen.

Dersom du laster ned apper på telefonen, anbefaler vi  NÅ fra Bane NOR. Den viser togavgangene og viser også om toget er forsinket.

Klikk her for å se kart over stiene og skogsbilveiene fra Bøylestad til Haugsjådammen.

Klikk på kartet under for å se kartet i større format for strekningen Haugsjådammen - Flaten.